اخبار

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ایلام گفت: تقاضامحوری بر اساس نیاز جامعه جایگزین عرضه محوری در نظام آموزش مهارتی شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ایلام گفت: تقاضامحوری بر اساس نیاز جامعه جایگزین عرضه محوری در نظام آموزش مهارتی شود.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی، نبود اشتغال پایدار است و تحقق اشتغال پایدار در گرو تبدیل مهارت‌افزایی به گفتمان ملی است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام، اوسط هاشمی گفت: اینکه دانشجویان و دانش اموزان ما مهارت ندارند، زیبنده نظام و آموزش نیست و باید متناسب با نیاز بازار کار آموزش‌های لازم به افراد ارائه شود.

وی ادامه داد: باید برنامه‌های آموزش فنی و حرفه ای را افزایش دهیم و هرچند تغییر سخت است اما باید اصل تغییر در درون خودمان باشد و در جهانی که تکنولوژی با سرعت در حال رشد و تغییر است باید موضوع دانش و قبول تغییر را جدی بگیریم

اوسط هاشمی ادامه داد: پالایشگاه های زیادی از طریق شستا و سازمان صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق بازنشستگی فولاد در دسترس هستند، سازمان فنی و حرفه‌ای باید محل رجوع این صنایع و سازمان‌ها باشد که نیروی مهارت‌آموخته را برای استخدام تقاضا کند.

وی مهارت آموزی را یکی از مباحث مهم بازار کار ایران برشمرد و گفت: هر یک از شرکای اجتماعی باید سهم و نقش خود را برای ارتقای جایگاه مهارت آموزی در کشور برعهده گیرند.

معاون وزیر کار گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه ویژه‌ای برای گسترش مهارت در کشور دارد و آشنایی فارغ‌التحصیلان با آموزش‌های مهارتی موجب می‌شود، بهتر و سریع‌تر جذب بازار کار شوند. به همین دلیل در نظر داریم با همراهی و همکاری صنایع و دانشگاه‌ها، به سمت مهارت افزایی کارگران صنوف و بنگاه‌ها، فارغ‌التحصیلان و کارجویان برویم.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: با توجه به اینکه دولت ملزم به واگذاری و ایجاد فرصت برای بخش خصوصی است، گفت: باید سازمان فنی و حرفه‌ای کشور به آموزش‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مورد نیاز ورود بیشتری کنند و از تمام طرفیت های خود استفاده کند

وی گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای باید به مهارت جامعه بیاندیشد و از تمام ظرفیت جامعه برای تغییر نگاه به ارزش مهارت بهره گیری نماید.

اوسط هاشمی تصریح کرد: گفتمان مهارت در کشور ضعیف و شاید مغفول مانده است چون در مسیری قرار گرفته که تمام ارزش‌ها در دانشگاه‌ها متمرکز شده است.

وی گفت: با توجه به توسعه صنعت نفت و گاز در استان، فرصت مناسبی برای جوانان جویای کار است و این فرصت زمانی محقق می شود که متناسب با نیازهای این صنعت، نیروهای فنی و متخصص تربیت شوند

وی اظهار کرد: رسالت مهم آموزش فنی و حرفه ای، در اولویت قرار دادن مهارت های آموزشی با نیازهای هر منطقه است.

اوسط هاشمی گفت: خلاء مهارت آموزی و کار جمعی در نظام آموزشی محسوس است و در همه کشورهای توسعه یافته، آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی انواع مهارت های جمعی و تربیت ذهن خلاق دانش آموزان و دانش جویان از اهمیت زیادی برخودار است اما این موضوع مهم در نظام آموزشی کشور ایران یک خلاء آشکار محسوب می شود.

وی گفت: باید دانشجویان و حتی دانش آموزان بعد از فراغت از تحصیل، دغدغه اشتغال و کاریابی نداشته باشند و با مهارت هایی که در طول تحصیل فرا گرفته اند پس از اتمام درس با سهولت وارد بازار کار شده و به ایجاد کسب و کار بپردازند.

وی گفت: متاسفانه در نظام آموزشی ایران خلاهای زیادی در آموزش مهارت ورزی، تفکر و کار گروهی، یادگیری زنجیره تولید و ایده های خلاقانه به چشم می خورد که نیازمند اصلاح و بازنگری است و باید با خلق ایده های نو زمینه بروز انواع مشاغل نوین سوداور در جامعه فراهم شود و جوانان بعد از اتمام تحصیل برای اشتغال هدفی غیر از مراکز اداری را دنبال کنند و بتوانند وارد بازار کار شوند.

۷ تیر ۱۳۹۹ ۱۰:۲۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید