اخبار

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام: راه اندازی سامانه جامع روابط کار باعث شناسایی و شفافیت در وضعیت قراردادهای نیروی کار می شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام: راه اندازی سامانه جامع روابط کار باعث شناسایی و شفافیت در وضعیت قراردادهای نیروی کار می شود.
شیرخانی گفت: با راه اندازی سامانه جامع روابط کار تمامی دادخواست ها در این سامانه ثبت خواهند شد و با انعکاس شفاف روابط بین کارگر و کارفرما، سامانه اجازه ثبت قرارداد سفید امضاء را نمی دهد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام، شیرخانی در جلسه سامانه روابط کار که با حضور معاونین اداره کل برگزار شد، گفت: در سال های اخیر، گام های موثری در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جهت ارائه خدمات الکترونیکی به جامعه هدف برداشته شده است و سامانه جامع روابط کار، سامانه‌ای است که امکان ثبت تمام فرآیندها و روابط کاری مربوط به کارگران و کارفرمایان به صورت الکترونیکی را فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: به منظور نظارت برحسن اجرای قانون کار و در راستای الکترونیکی و اینترنتی شدن خدمات دولت، سامانه جامع روابط کار رونمایی و اجرا گردید.

وی گفت: این سامانه دارای سطوح کاربردی مختلف در حیطه خدمات سازمانی و نیازهای جامعه کار و تولیدبوده و بالغ بر ۳۰ خدمت را شامل می شود، به گونه ای که در مرحله اول در خدمت ثبت الکترونیکی دادخواست کار(شکایت الکترونیکی کارگر از کارفرما)و ثبت قراردادهای کارگران به اجرادرآمده است و بعد از راه اندازی این سامانه در کارگاه های بعدی همه قراردادهای کار در آن بارگذاری خواهد شد و همه دعاوی مربوط به کارگر و کارفرما و بسیاری از خدمات بیمه بیکاری، تایید صلاحیت شرکت های خدماتی، تایید صلاحیت مسئولین ایمنی و ثبت درخواست برای مشاغل سخت و زیان آور، بررسی و تایید طرح های طبقه بندی مشاغل، بررسی و تایید آیین نامه های انضباط کار و... را شامل می شود.

شیرخانی تصریح کرد: ثبت الکترونیکی شکایات (دادخواست) کارگران بدون مراجعه حضوری به مراجع حل اختلاف و ثبت قراردادهای کار نیروی انسانی توسط کارفرمایان یکی از ویژگی‌های سامانه جامع روابط کار است.

وی کاهش سطح تردد ارباب رجوع و شرکای اجتماعی در ادارات وارائه خدمات به شکل سریع و شفاف را از دیگر قابلیت های این سامانه بر شمرد و گفت: ارتقای کیفیت وتسریع درروند ارائه خدمات به کارگران وکارفرمایان استان ازطریق پرونده الکترونیکی هرفرد درسامانه جامع روابط کارصورت می گیرد.

شیرخانی گفت: باید زمینه اطلاع رسانی درباره این سامانه به عموم جامعه و به ویژه جامعه کارگری فراهم شود.

وی ادامه داد: با توجه به این که یکی از مسائل پیش روی جامعه کارگری، نبود امنیت شغلی و گسترش قراردادهای موقت است، راه اندازی این سامانه و ثبت قراردادهای نیروی کار در آن باعث شناسایی و شفافیت در وضعیت قراردادهای نیروی کار می شود.

وی گفت: پیاده سازی این سامانه علاوه بر ایجاد شفافیت در اطلاعات کارگران و کارفرمایان، امکان نظارت و پایش وضع حاکم بر روابط کار را فراهم می‌آورد.

شیرخانی تصریح کرد: کارگران و کارفرمایان باید فقط برای یکبار با در دست داشتن مدارک هویتی به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و پس از تشکیل پرونده نسبت به دریافت نام کاربری و رمز عبور منحصر به فرد خود اقدام کنند.

وی گفت: تعرفه ثبت نام در این سامانه برای کارگران ۵ هزار تومان و برای کارفرمایان نیز ۶ هزار تومان تعیین شده است.

گفتنی است روند ثبت نام و مدارک لازم جهت احراز هویت؛

گام اول- مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت با در دست داشتن مدارک زیر:

الف-کارگران و اشخاص مستقل: کارت ملی و کارت پایان خدمت.

ب- کارفرمایان حقیقی: کارت ملی، کارت پایان خدمت وگواهی جواز کسب.

ج- کارفرمایان حقوقی: کارت ملی و آخرین روزنامه رسمی ثبت شرکت.

گام دوم- ثبت اطلاعات در دفاتر پیشخوان دولت و دریافت رمز عبور سامانه از طریق پیامک.

گام سوم- تکمیل اطلاعات و انتخاب نوع خدمت و پیگیری آن از طریق ورود به سامانه جامع روابط کار به نشانی http://prkar.mcls.gov.ir/

۲۱ بهمن ۱۳۹۸ ۱۳:۰۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید